Zalecenia żywieniowe

Ich zastosowanie sprawi, że będziemy posiadali wystarczającą ilość antyutleniaczy, aby nasz organizm sam bronił się przed chorobami

Magnez

Proponowana norma dzienna w pożywieniu: ok. 300-400 mg. Normalne stężenie magnezu w surowicy krwi wynosi od 1,8 do 3,0 mg/dl (0,7-1,2 mmol/l). Niedobór magnezu prowadzi do wystąpienia różnych objawów, z których najbardziej charakterystycznym jest wzmożona pobudliwość układu nerwowo-mięśniowego.

W zależności od wielkości niedoboru mogą wystąpić drżenia mięśniowe, kurcze mięśni, mrowienia i drętwienia. Głównymi przyczynami niedoborów magnezu są: biegunki, mała ilość spożywanych warzyw i kasz, zmniejszona funkcja nerek występująca przy chorobie nowotworowej.

Oddziaływanie magnezu na organizm:

- aktywizuje hormon grasicy - tymozynę (grasica jest ważnym elementem układu odpornościowego człowieka);

- jest odpowiedzialny za mniej więcej 300 reakcji enzymatycznych;

- przeciwdziała zatruciom ołowiem, DDT, fluorem, SO2;

- jego niedobór powoduje: miażdżycę i białaczkę, arytmię serca, podwyższone ciśnienie krwi;

- magnez +wit. B6 - zapobiega arteriosklerozie;

- wypiera ołów z organizmu;

Proponujemy:

Selen

Polecana norma dzienna: 100-200 µg/dz. Normalne stężenie selenu w surowicy wynosi 5-15 µg/dl. Ponad 30 proc. selenu znajduje się w mięśniach, ale najwyższe stężenie tego pierwiastka występuje w mięśniu sercowym. Całkowite wstrzymanie podaży selenu prowadzi do uszkodzenia wątroby, nerek, trzustki i układu naczyniowego.

Oddziaływanie selenu na organizm:

- neutralizuje alfatoksyny z pleśni, jaka może się znajdować w produktach spożywczych i ziemniakach porażonych zarazą ziemniaczaną;

- usuwa rtęć z organizmu.

Proponujemy:

Witamina C

Norma dzienna: od 100 mg do 1000 mg przy wysiłku fizycznym i przeziębieniu. Witamina C jest niezbędna we wchłanianiu żelaza i wytwarzaniu kolagenu warunkującego prawidłowe gojenie się ran. Jej brak powoduje nieszczelność naczyń krwionośnych, krwawienie z dziąseł, brak odporności organizmu na przeziębienia, skłonność do samoistnych krwawień, bolesność mięśni i stawów.

Oddziaływanie na organizm:

- odpowiedzialna za regenerację tkanki łącznej (np. przy chorym sercu);

- zapobiega przed zatruciem kadmem, ołowiem, alkoholem i rakotwórczymi nitrozoaminami powstającymi z azotanów (obecnych w przenawożonych azotem warzywach) w żołądku przy jego niedokwaśności;

- obniża poziom cholesterolu;

- do przyswajania witaminy C potrzebna jest witamina PP, zawarta w rutynie znajdującej się np. w kaszy gryczanej.

Proponujemy:

Witamina E

Norma dzienna: od 200-400 j.m.

Oddziaływanie na organizm:

- najsilniej spośród antyutleniaczy wiąże wolne rodniki;

- istnieje synergizm (wzmocnienie działania) witamin E i selenu;

- odgrywa dużą rolę w prawidłowym przebiegu funkcji rozrodczych, zapobiega degeneracji mięśni i martwicy wątroby, pomaga w leczeniu chorób serca i skóry;

- usuwa przebarwienia na skórze, tzw. kwiaty starości.

Proponujemy:

Witamina A

Norma dzienna: 5000 j.m. Prawidłowe stężenie białka wiążącego retinol (witaminę A) w osoczu wynosi 40-50µg/ml, a do jego obniżenia dochodzi w następstwie niedożywienia białkowo-kalorycznego i niedoboru cynku. Należy pamiętać, że kompleks retinol-białko jest rozkładany w nerkach i u chorych z niewydolnością nerek może dojść, nawet przy normalnej podaży tej witaminy, do bardzo wysokich, toksycznych stężeń retinolu.

Oddziaływanie na organizm:

- działa tylko z witaminą E;

- obniża poziom cholesterolu;

- konieczna do utrzymania prawidłowego nabłonka skóry i błon śluzowych;

- braki powodują złe widzenie o zmierzchu, “kurzą ślepotę” lub tzw. gęsią skórkę;

- z magnezem reguluje sprawność grasicy;

- jest przyswajalna z cynkiem.

Proponujemy:

Beta-karoten

Preferowany bardziej od witaminy A, ponieważ przy przedawkowaniu nie jest tak toksyczny.

Norma dzienna: 25 000 j.m.

Oddziaływanie na organizm:

- zmniejsza ryzyko zachorowania na raka płuc, okrężnicy, żołądka, gruczołu krokowego i szyjki macicy;

- przeciwdziała rozwojowi miażdżycy.

Proponujemy:

Polifenole roślinne

Oddziaływanie na organizm:

- wygaszają reakcje alergiczne poprzez wytwarzanie interferonu;

- działają przeciw nowotworzeniu się komórek przez pobudzanie makrofagów i neutralizację “wolnych rodników”;

- hamują przerost prostaty;

- wykazują działanie przeciwmiażdżycowe, hamując agregację płytek krwi, rozszerzając naczynia krwionośne i działając antyarytmicznie;

- wykazują działanie przeciwwrzodowe;

- obniżają glukozę we krwi;

- działają przeciwwirusowo, przeciwgrzybicznie i przeciwbakteryjnie;

- neutralizują promieniowanie jonizujące.

Proponujemy:

Cynk

Norma dzienna w pożywieniu to ok. 15 µg. Cynk jest strukturalnym i funkcjonalnym składnikiem ok. 120 enzymów regulujących metabolizm węglowodanów, tłuszczów, białek, kolagenu, transport CO2 . Normalne stężenie cynku w surowicy wynosi 95-110 µg/100 ml, przy czym stężenie poniżej 50 µg/100 ml bezwzględnie wymaga leczenia. Do zwiększonej utraty cynku dochodzi przy wymiotach i biegunkach. W warunkach normalnych utrata cynku odbywa się głównie z skokiem trzustkowym do przewodu pokarmowego, skąd jest wydalany ze stolcem. Poza tym cynk jest wydalany z potem, moczem i przez włosy.

Oddziaływanie na organizm:

- istotne jest znaczenie cynku dla przemian witaminy A;

- niedobór wywołuje podobne objawy kliniczne jak przy braku witaminy A: zaburzenia widzenia, smaku, węchu, słuchu, upośledzenie odporności, zaburzenia równowagi itp.

- alkohol i fosforany (np. w Coca-Coli) upośledzają wchłanianie cynku.

Proponujemy:

Miedź

Norma dzienna: 1,5-2,5 mg. Ponieważ przewód pokarmowy stanowi główną drogę wydalania miedzi, jej niedobór może wystąpić przy przewlekłych biegunkach. Przewlekły niedobór miedzi prowadzi do wystąpienia niedokrwistości, zmian degeneracyjnych w układzie nerwowym i w ścianach naczyń krwionośnych, co może prowadzić do tętniaków dużych tętnic. Prawidłowe stężenie miedzi w surowicy wynosi 110-116 µg/ml.

Oddziaływanie na organizm:

- wchodzi w skład enzymów, unieszkodliwiających wolne rodniki.

Polecamy:

często spożywać szpinak, sałatę, cebulę, śliwki, gruszki, winogrona, orzechy;

Mangan

Norma dzienna: 0,2-0,3 mg/1 kg masy ciała. Normalne stężenie manganu w surowicy wynosi od 0,5 do 0,13 µg/l. Brak manganu w diecie powoduje utratę masy ciała, opóźnienie wzrostu włosów i paznokci, nudności i wymioty.

Oddziaływanie na organizm:

neutralizuje wolne rodniki.

Polecamy :

Błonnik

Norma dzienna: 30-40 g.

Oddziaływanie na organizm:

Zalecenia żywieniowe:

 

Pamiętajmy!

Według ostatnich doniesień naukowych syntetyczne witaminy (np. w tabletkach) są wchłaniane zaledwie w 5-10 proc.

Najlepszym sposobem uzupełnienia braków witaminowych w organizmie jest dostarczenie witamin w sposób naturalny z pożywieniem.